Schinnerer studeerde aan de Kunstacademie in Karlsruhe en was daar een leerling van onder andere Wilhelm Trübner. Daarna studeerde hij aan de Academie voor Schone Kunsten in München en studeerde tegelijkertijd kunstgeschiedenis. Later werd hij aan deze academie docent waar hij teken- en etslessen gaf. Hij is mede oprichter van de Münchener Neue Secession, een kunstenaarsvereniging die zich afzette tegen de conservatieve kunstopvattingen. Ook het werk van Schinnerer ontkwam niet aan de "Entartete Kunst" campagne, in 1937 werden meerdere van zijn werken uit publieke collecties in beslag genomen. Schinnerer was een erg productieve kunstenaar en wordt beschouwd als een meester in de droge naald techniek.
"Hij leerde steeds meer om met weinig lijnen overtuigende effecten te bereiken. Hij onderkende de voordelen van het gebruik van de koude naald ten opzichte van het pure etsproces, omdat het de streek onafhankelijk maakt van de toevalligheden van de zuurbehandeling en daarmee een directe uitdrukking van het persoonlijke gevoel. Zijn platen schitterden van licht, sensualiseerden de ruimte met een vreemde levendigheid en waren innemend door het thuisgevoel dat ze ziel gaf. Licht en vrij als droominspiraties stonden het beste van hem op het papier. De herhaalde studie van Rembrandts etsen gaf hem een krachtige impuls in zijn ontwikkeling. Hier zag hij voor eens en altijd de grondbeginselen vastgesteld van waaruit een etser te werk moet gaan." Heinrich Höhn in "Die Graphischen Künste" (jaargang 39, 1916) van het "Gesellschaft für vervielfältigende Kunst" uit Wenen.
Schinnerer, Adolf
Geboortejaar
1876
Sterfjaar
1949
Land
Duitsland